Forældresamarbejde
Det formelle og det uformelle samarbejde
Møllens forældrebestyrelse
Bestyrelsen består pt. af syv forældrerepræsentanter, to medarbejderrepræsentanter og en leder.
Forældrebestyrelsens primære opgave er at understøtte og kvalificere børnenes og personalets hverdag i Møllen. Konkret gør vi det ved at drøfte forskellige aktuelle temaer som fx sukkerpolitik, rengøring og afholdelse af forskellige events såsom arbejdsdage og sommerfester.
De mere overordnede rammer har fyldt meget i vores arbejde. I de seneste år har vi fx arbejdet målrettet på at forbedre blandt andet udemiljøet og de interne børne m2. Det er lykkedes nu - også takket være en meget aktiv forældrebestyrelse, som formåede at sætte Børnehuset Møllen på den politiske dagsorden. I december 2024 kunne vi bl.a. derfor åbne børnehavens tilbygning med 400 nye m2 til børn. Møllen er et dejligt sted for børn og voksne, og det er vores fornemmeste opgave at værne om netop det.
Hvert år i september afholder vi Generalforsamling, hvor repræsentanterne bliver stemt ind for en 1-årig eller 2-årig periode. Der afholdes forældrebestyrelsesmøde cirka seks til otte gange årligt.
Det formelle forældresamarbejde
- Indkøringssamtaler, som lige nu hedder ’Trygt og Sundt besøg’ og som faciliteters af sundhedsplejen. Der tilbydes en samtale i hjemmet/Institutionen ved første start i vuggestuen.
- 3 måneders samtale, for at høre om alt er som det skal være og om samarbejdet mellem os fungerer efter forventningerne.
- Samtaler som forældrene indkalder til, som oftest går på en usikkerhed omkring barnets trivsel, en ændring i familiesituationen eller på samarbejdet/kommunikationen med personalet.
- Samtaler som pædagogerne inviterer til, som kan handle om særlige udfordringer i barnets udviklingsbane, generel trivsel eller om større pædagogiske indsatser. Særligt for børn i udsatte positioner, vil vi være opmærksomme på at der ikke er noget slip i kvaliteten af forældrekontakten og i kontinuiteten af professionel opfølgning.
- Brobygningsmøde i overgangen mellem vuggestue/dagpleje og børnehave. Det er en formel rundvisning og praktiske informationer om det at gå i børnehave.
- TVÆRS møder hvor vi har mulighed for at trække på ekspertise fra vores PPR enhed; psykolog, sagsbehandler, sundhedsplejerske, tale/hørepædagog og ergoterapeut. Proceduren er, at forældrene deltager i disse møder - og hvis det ikke er muligt, indhenter vi samtykke til at drøfte barnet og derefter holde en forældresamtale om det vi talte om med PPR.
- Forældremøde ved barnets start i Førskolegruppen/Hvalerne, som handler om specifik skoleparathed, om en særlig tilrettelagt læring med henblik på at barnet, læringsmæssigt og mentalt er klar til overgangen til skole.
- Forældremøder for alle, hvor vi typisk har et tema på dagsordenen i et fælles forum og hvor forældrene derefter går ud i børnenes grupper for at høre mere om den nære dagligdag.
- Generalforsamling med valg til den kommende forældrebestyrelse. Her vil ofte bagefter være et oplæg fra personalet omkring et tema som har generel interesse; fx sprog, forældresamarbejde, skoleparathed eller lign.
Det uformelle samarbejde
- Hente-og bringe situationer. De vigtige og gode fortællinger fra dagligdagen.
- Sommerfest, arbejdslørdage og Juleklip.
- Bedstedagen – som er én af de dage børnene virkelig ser frem til med stolthed og glæde.
- Måneds- og årskalender så I kan følge med i hvad vi laver og kan planlægge at deltage.
- Nyhedsbreve, dokumentation og opslag på Aula som fortæller noget om vores hverdag.